Complimenten voor de foodfotografie van McDonalds

abri burger

In Amsterdam sta ik voor het stoplicht, om richting het Haarlemmerplein te gaan. Mijn oog valt op een bijzonder goed uitgevoerde McDonalds hamburger op de abri van een bushokje. Op een meter afstand worden mijn ogen gegrepen door deze topfoto.

 

Het is niet zomaar een burger, het is de Maestro Burger met 100% beef. Nieuw in het assortiment. Zelf heb ik helemaal niets met dit bedrijf en kom er ook nooit. Je zult het vast niet geloven als ik zeg dat ik er maximaal 5 keer ben geweest. De eerste keer toen ik 21 jaar oud was en voor het eerst in New York rondliep, maar dit terzijde.

 

Waar ik wil het eigenlijk over hebben wil is de jaloersmakend mooie foodstyling op de foto. We hebben in Nederland geweldige culinaire bladen zoals Delicious. Elle eten en Jumbo Magazine ze timmeren hard aan de weg. Iedere week werk ik samen met de beste culi-teams van Nederland en toch zeg ik dan: deze burger ziet er echt likkebaardend goed uit.

 

Complimenten aan de art director. De culinair fotograaf heeft de juiste scherpte en licht erop gezet waardoor het eten er echt heel lekker uitziet. En de foodstylist – ben benieuwd of het een van mijn collega’s is, heeft echt bijzonder mooi werk geleverd.

 

Kijk door mijn ogen met me mee…. Wat kunnen horeca en food bedrijven van de Maestro foodstyling nu leren?

 

Het speciaal ontwikkelde sesam- en maanzaadbroodje heeft de juiste hoeveelheid zaadjes op het broodje liggen. En kijk ook eens naar dat dunne goudbruine licht geroosterde randje. Zo subtiel en verfijnd. Het zegt niets over hoe knapperig of geroosterd dit broodje is maar het laat het broodje er nog lekkerder uitzien.

 

In de onderkant van het broodje zit een mooi dun randje dat is meegebakken. Daar zijn heel wat broodjes, en neem van mij aan heel wat broodjes voor afgekeurd om deze te vinden. Dan de gekrulde batavia sla, die mooi fris omhoog krult. De saus, die absoluut noodzakelijk is om welke burger dan ook nog lekkerder te krijgen, mag natuurlijk niet prominent in beeld komen in verband met gezondheid. De twee verschillende sauzen; ketchup en de wild mustard saus zitten heel bescheiden verstopt tussen de sla.

 

Het hoekje natuurlijk gerijpte cheddarkaas valt precies in de juiste hoeveelheid over de twee Angus beefburgers. De bacon is lekker crispy gebakken en ziet er niet vet uit. De rode uienringen zijn perfect gesneden, ze liggen mooi zichtbaar tussen de sla op de burger. Je zult denken waar gaat dit over. Uit ervaring weet ik dat zo’n mooi en perfect gestapelde hamburger echt een vak is, waar je een dag mee bezig kunt zijn. En als je pech hebt met een reshoot twee dagen.

 

En geloof het of niet; zelfs ik ben nieuwsgierig geworden. Achter geweldige foodstyling en foodfotografie gaat een hele wetenschap schuil. Het juiste licht, de beste ingrediënten, de mooiste compositie. Maar het belangrijkste compliment is toch als er een niet te weerstane verleiding ontstaat bij het aanschouwen van de foto. Dat je trek krijgt ….. en dat je wil weten hoe deze smaakt.

 

Daar is McDonalds grandioos in geslaagd… En is het een voorbode van McDonalds nieuwe stijl? Met verrassende en verbeterde fotografie? De opmaak voor nieuwe restaurant concepten? Zoals IKEA deze ook recent heeft geïntroduceerd!

 

Ik ben reuze benieuwd…. En zoals ze zelf zeggen bij McDonalds voor wie het nog niet wist; deze Maestro is echt lekker met boerenfrieten en mayonaise.




Culinaire groet,

 

Yolanda

 

YolandavanderJagt_2