Scherp gepresenteerde groenten biedt omzetkansen in supermarkten

 

In mijn vorige culy updates heb ik de lancering van YoVeggieWorld toegelicht. Daar heb ik veel positieve reacties op gekregen. In deze culi update licht ik toe waarom ik zoveel potentie voor de Nederlandse voedingsmarkt zie.

 

Supermarkten vormen belangrijkste spil in meer landelijke groentenconsumptie 

 

In mijn vorige culi update over YoVeggieWorld wees ik op de potentie van groenten voor de Nederlandse voedingsmarkt. Het is mijn missie om groente toegankelijk te maken voor iedereen. Door verrassende en lekkere gerechten overal op tafel. Door YoVeggieWorld zie ik iedereen voor 2028 minimaal 100 gram meer groente per persoon per dag te eten.

 

Cruciaal hierbij is het onderscheidend vermogen van groenten naar de consument te vergroten. De supermarkten vormen hier een zeer belangrijke pijler. De groente afdeling van een supermarkt is toch één van de belangrijkste afdelingen waar het rendement wordt bepaald. Met DKW wordt de marge niet gehaald, met vers gebeurt dit wel.

Durf niet alleen meer in omzet per vierkante meter te denken, maar zet de behoefte van de klant voor groenten nadrukkelijk centraal. Er is dus nog veel te winnen!

 

Het verbaast mij dat van alle Europeanen Nederlanders het minste groente en fruit eten. Er lopen veel campagnes om de consument meer groenten te laten eten. We weten dat gedragsverandering lastig te realiseren is, toch heb ik veel ideeën over hoe we dat kunnen aanpakken.


 


Veel omzetkansen door groenten vanuit een inspirerend totaalconcept te presenteren

Hoe prikkel je consumenten naar een hogere groenteconsumptie? Als ik door de gemiddelde supermarkt loop zie ik nog zoveel kansen in de presentatie van groenten en impulsaankopen! Gemak, vers en lekker eten, dat is wat een supermarkt wil neerzetten?

 

Een consument die specifiek zoekt naar een bepaald product komt hier met vragen nog wel uit. Met een recept in de hand weten ze hoe de groente verwerkt moet worden. De presentatie op de winkelvloer nodigt niet uit voor een impuls aankoop om iets nieuws te proberen. Geef de consument een verhaal en recepten bij nieuwe groente introducties. Geef uitleg hoe de groente te verwerken, bereiden en heel belangrijk laat proeven.


Speel in op seizoenkracht van groenten

 

Consumenten zijn actiever geworden in het zelfstandig bereiden van groenten vanuit prikkelende seizoensrecepten. Zomer postelein, bimi, groene asperges, puntpaprika en zoete aardappels; deze zomer staan ze thuis op het menu. Een goede presentatie op originele wijze zorgt voor meer impuls aankopen en variatie thuis op het menu.

 

Groenten lenen zich voor convenience concepten

 

Aandacht voor het convenience aspect van groenten. De consument zet graag vaker exotische kant en klare gerechten op tafel. Met een voorkeur voor Oosterse en oost Mediterraanse groentegerechten. Peulvruchten, fregola, quinoa, sojaboontjes en granen. Je kunt succes boeken door uitmuntende groenten variaties in het vers koel schap aan te bieden.

 

Waarom niet dagelijks meer groenten “snacken”? 

 

Kant en klare verpakkingen met snack groenten om snel te consumeren. Een mix van verse groenten aantrekkelijk verpakt tegen een aantrekkelijke prijs. Zo te gebruiken voor wokgerechten, mee te nemen voor een picknick of gezonde lunch op school of het werk. Ook scholieren worden steeds kritischer wat ze eten en waar ze het kopen.

 

Mijn ideeën over groenten kan uw culinair succes zijn

 

Graag nodig ik u uit om samen te werken aan nieuwe inspirerende groenten recepten voor succesvolle productontwikkeling.

 

Succesvolle recepten ontwikkel ik in mijn kookstudio. Het zit hem in de eenvoud om meervoudig succes te boeken!

 

U kunt hier een afspraak met me maken, de deur is open voor een kop koffie en een goed gesprek over YoVeggieWorld.

 

Ja, ik wil graag een afspraak maken met Yolanda om de mogelijkheden van YoVeggieWorld te bespreken

Culinaire groet,

 

Yolanda

 

YolandavanderJagt_2