Yolanda van der Jagt Nieuwsbrief mei 2016 culinaire vernieuwing

Culinaire vernieuwing

Daar sta ik mee op en droom er zelfs over: culinaire smaakbeleving. Dat is wie ik ben, en zoek continue de vernieuwing. Hoe kan dat ene gerecht of product nog beter. Op zoek naar het ene ingrediënt dat het nog iets lekkerder, smakelijker en beter maakt.

Mijn diepgaande interesse, de ervaringen uit mijn samenwerking met o.a. Jamie Olivier. Dat maakt mijn drang naar vernieuwing in de wereld van voeding en recepturen, van foodstylist tot productontwikkelaar.

In deze nieuwsbrief licht ik een aantal projecten toe die geleid hebben tot culinaire vernieuwing en meer omzet bij mijn opdrachtgevers.

 

 


Sardines menukaart


 

Culinaire Productontwikkeling

Culinair & Creatief

Het dagelijks werken met voeding is een proces waarin ik al mijn ervaring en creativiteit kwijt kan. Of het nu om een verpakking gaat met inspirerend recept en beeld. Of een nieuw product dat in het groot geproduceerd gaat worden. Of een idee waarbij de juiste receptuur nog mist? Jullie culinaire wensen pas ik toe. Zodat recepten & producten kloppend zijn voor producent & consument. Het creëren van gedachte naar idee, naar tastbaar product of alles omvattend concept, daar bij help ik graag.

Waar ligt mijn ambitie voor culinaire productontwikkeling?

Het triggert me om lekker aan de slag te gaan met productontwikkeling. Mijn ambitie is om de optimale smaakbeleving voor een gerecht of product te creëren. Hierbij gebruik ik mijn vakkennis die ik jaren opgedaan heb in top keukens op sterrenniveau.

Wat is mijn aanpak voor productontwikkeling?

Als eerste zal ik bedenken voor welke doelgroep het recept is. Wat willen of verwachten ze. Dan kijk ik voor welk seizoen het product gemaakt gaat worden. Welke combinaties passen goed bij elkaar, wat vind ik leuk en lekker? Hoe gaan we het bereiden, of hoe gaat je klant of consument het bereiden. Als chef-smaakmaker zorg ik er voor dat iets echt verrassend gaat smaken.

Hoe werk ik het uit?

Bij het schrijven van het recept denk ik in beeld hoe het product eruit eindelijk uit ziet. Daarna hoe het gaat smaken bij de bereiding of als toevoeging aan het gerecht.

Concept appeltaart als voorbeeld

Omzetsnelheid begint altijd bij optimale smaakbelevenis. Zo ook bij een appeltaart op het menu. Er kan een fantastische omzet gedraaid worden mits de appeltaart maar aan bepaalde kritische smaak en kwaliteit voldoet. Dat het onderscheidend is voor de omgeving waardoor gasten iedere week terugkomen voor de kwaliteitsappeltaart. Voorbeelden hiervan zijn Dudok in Rotterdam en de lunchroom Winkel op de Noordermarkt in Amsterdam.


gebakken appeltaart2

 

 

Menukaart ontwikkeling

De menukaart is het kloppende hart van ieder restaurant. Een aantrekkelijk geschreven menukaart kan het verschil in maandomzet maken. Door gerechten te serveren die omzet verhogend werken. Op de menukaart mogen eigentijdse gezonde gerechten staan. Met een frisse uitstraling waar gasten voor om willen fietsen.

Hoe ga ik te werk?

Overal laat ik mijn zintuigen de vrije loop. Alles wat me prikkelt, inspireert me en zet me aan het denken. Bijvoorbeeld kleurencombinaties in de natuur, of de kleuren van de seizoen op de marktkraam. Ook andere culturen, eetgewoontes of menukaarten in andere landen. In de samenstelling van de ideale menukaart verwerk ik ook de seizoenen, en kijk ik naar vraag en aanbod.

In het voorjaar ga ik meer op zoek naar frisse ingrediënten zoals asperges, raapstelen, de eerste aardbeien en jonge tuinbonen. In het najaar staan er meer rijke ingrediënten zoals pompoen, comfifood, rijke stoofvleesschotels met rode wijn en appelgerechten op de kaart. Altijd kies ik voor seizoengebonden producten. Gewoon omdat ik er dan echt weer zin in heb.

Succes voor meer omzet en nieuwe gasten

Laat mij met een frisse blik naar jouw menukaart kijken. Waar kunnen we een vertaalslag maken naar nieuwe kansen voor meer omzet? Naar prijzen en enthousiasmerende teksten maar vooral naar aantrekkelijkheid en vernieuwing! Bijvoorbeeld mijn Italiaanse ‘pappa al pomodoro’, die een succes werd op de menukaart van een mijn opdrachtgevers.

 

 

Receptontwikkeling 

Optimale smaakbelevenis vanuit de mooiste recepten. Dat is mijn dagelijkse ambitie. Recepten waar je blijft van proeven!

Easy, Culinair en Verrassend

Culinaire wensen pas ik toe zodat deze recepten kloppend zijn voor de consument. Zeventien jaar heb ik op sterrenniveau in topkeukens gekookt. In binnen- en buitenland heb ik mijn kennis en expertise voor recepten opgedaan. Deze ervaring wil ik graag benutten om jouw producten op een hoger culinair niveau te brengen.

Hoe realiseer ik voor jou de beste recepten? 

Altijd kijk ik voor welk seizoen het recept geschreven is. Of wil je juist dat het recept juist een jaar lang door alle seizoenen mee kan. We werken samen met een briefing, daar voeg ik mijn eigen creativiteit aan toe. Het ontwikkelen en schrijven van het recept begint in mijn hoofd. Inspiratie doe ik op in kookboeken en om me heen voor ik begin met schrijven. Thuis eten mag ook spannend zijn, die gedachte neem ik mee als ik schrijf.

Hoe werk ik toe naar commercieel krachtige recepten? 

Met mijn boodschappenbriefje ga ik naar de supermarkt of speciaalzaak en pas ter plaatse het recept aan. In mijn kookstudio ga ik aan het koken om het recept testen. Mijn bevindingen en aantekeningen pas ik aan in het recept. Al dan niet kook of bak het recept nog een keer om echt zeker te zijn dat het klopt. Zo voeg ik ook nog vele tips, variatietips en weetjes eraan toe om het verhaal nog completer te maken.

Culinaire groet,

 

Yolanda

 

YolandavanderJagt_2