Meer omzet met variatie in hamburgers!

Waarom zijn burgers tegenwoordig zo populair?

De zomer 2016 is begonnen!

Dat betekent dat het seizoen voor hamburgers is gestart. Je kunt aan de opkomst van de hamburger niet ontkomen. Waar vroeger een hamburger gewoontjes was is het nu een zeer populair gerecht. Sterker nog; hier liggen nieuwe omzet kansen voor Horeca en Retail. Hoe? Dat wil ik je graag toelichten.

 

De consument wil tegenwoordig haar eten juist gemakkelijk, snel, gezond en betaalbaar maken. En dát maakt nou net de hamburger zo populair. De opmars van de hamburger sluit aan bij een aantal trends die we al een tijdje zien.

Niet de ouderwetse burger maar juist een kwalitatief goede burger, in een hippe setting met een fijn glas wijn of IPA erbij. De zogenaamde “burgerbars” schieten als paddenstoelen uit de grond. Thuis in de tuin zelf klaar gemaakt of bijvoorbeeld een bijzondere burger beleving op een foodtruck festival. De prijs maakt dan kennelijk niet meer uit.

 

Duidelijk mag zijn dat de kwaliteit van het vlees en broodje super top moet zijn. We willen zien wie ons stukje vlees klaar maakt en we willen weten waar het vlees vandaan komt. De foodhallen in Amsterdam en Rotterdam zijn populair door een groeiende aandacht voor verse streekproducten, smaak en kwaliteit. Ook de foodevenementen en vers markten worden enorm goed bezocht.

 

 


Hamburger Copia (1)


 

Nieuwe omzetkansen voor
Horeca en Retail

Niet alleen horecaondernemers spelen hierop handig in, ook voor de Retail liggen er kansen. Overal zie je bij horecagelegenheden verschillende soorten hamburgers op de menukaart staan. Denk aan een Lady burger of een speciale vegetarische burger. Er wordt ingespeeld op onze groeiende behoefte aan gezond voedsel door de hamburger met lokale producten te bereiden en met een bakkersbroodje aan te bieden.

 

De burger is snel te bereiden en sluit daarom goed aan bij ons blijvende tijdgebrek. Een goede prijs-kwaliteit verhouding is hierbij erg belangrijk. Doordat dit gerecht gemakkelijk te bereiden is en bijna iedereen het lekker vindt voldoet het prima af en toe als maaltijd. Niet zo vreemd dus dat de hamburgers het in horeca zo goed doen tegenwoordig.

Etaleer kunst van culinair vakmanschap 

Naast de kansen voor horecaondernemers bieden de bovengenoemde ontwikkelingen ook kansen voor de supermarkten. In bijna alle supermarkt magazines zie je nieuwe recepten en variaties. En er komen steeds meer variaties op de vleesafdeling in de supermarkt bij. De klant kan namelijk zelf in de supermarkt zijn of haar eigen burger samenstellen op basis van verschillende ingrediënten. Verdeeld over vleessoorten, gewicht en kruidenmixen.

De kunst van het ambacht en vakmanschap wordt op een herkenbare manier teruggebracht in de winkel en de zichtbaarheid van de slager in de supermarkt roept het gevoel van nostalgie op.

 

De slager creëert persoonlijk contact met de klant en daarmee loyale klanten die blijven terugkomen. Klantvriendelijkheid staat voorop en persoonlijke service kan op een slimme manier in de Retail geïmplementeerd worden.

Een soortgelijk concept met gezonde hamburgers kan ook in bedrijfskantines doorgevoerd worden. Dus horecamanagers in de zakelijke markt; pak uw kansen in de hippe hamburger economie!

 


Hamburger Vegetarisch

 

Mijn receptuur voor een succesvolle hamburger-lijn op uw menukaart

Duidelijk mag zijn dat het succes afhankelijk is van de kwaliteit van het vlees en het broodje. Dat moet top zijn. Want voor een bijzondere culinaire hamburger beleving wil de consument echt iets extra’s betalen.

 

1 De kwaliteit van het vlees is heel belangrijk 

Gebruik voor een echt lekkere hamburger 1e klas Schots Aberdeen rundvlees uit de nek en onderrib van het rund. Dit krachtige vlees heeft een goede textuur en smaak. Daar mee kun je je onderscheiden van andere hamburgers. Door niet te vet rundvlees te gebruiken maak je fantastische hamburgers. Doordat het vlees al zoveel smaak heeft hoef je als smaakstof alleen nog zout en peper toe te voegen. Al het andere leidt af.

 
2 Met variatie kun je je maximaal onderscheiden 

Maak hamburgers in verschillende soorten, maten en gewichten. Door een nieuwe kleine burger te introduceren boor je een nieuw gat in de markt aan. Een mini hamburger van ca. 50 gram kun je goed serveren voorbij de borrel. Op een party kunnen ze rond 23.00 worden uitgedeeld. En ook voor de kinderen zijn deze kleine hamburgers perfect. En wat te denken van een lady burger? Dit is een hamburger die kleiner van formaat is.

 
3 Ontwikkel een exclusieve lijn voor je horeca zaak

Ontwikkel naast een standaard hamburger ook een exclusieve lijn. Maak variaties op de bestaande hamburger die al in het assortiment zitten. Je kunt bijvoorbeeld de hamburgers vullen met kaas of  met spek. Je kunt ze ook een andere vorm geven door een ander broodje. Je kunt er verse kruiden als oregano, tijm en peterselie aan toevoegen of een mix van vlees gebruiken. Of gebruik het vlees van het staartstuk voor een volle uitgesproken vleessmaak.

Of denk na om een volledige lijn aan te bieden. Produceer naast hamburger ook burgers van zalm of vegetarische burgers. Al dan niet met een lijn van ambachtelijk gemaakte barbecuesausen.

Dat de consument voor een goed en lekker stuk vlees wil betalen is een feit. En het is dubbel genieten als de prijs/kwaliteit verhouding klopt. Door eerlijke en verrassende vleesproducten te ontwikkelen creëer je nieuwe omzet in de zomermaanden.

 

Culinaire groet,

 

Yolanda

 

YolandavanderJagt_2